neděle 7. dubna 2013

Hormony při cestě za vysněnou postavou

Jak se máte, při sobotě ? :). Já dneska slavím 16. narozeniny, už byl dort, chlebíčky..stihla jsem si dát jeden workout na břicho, ale jinak regeneruju, včera jsem v posilovně cvičila na lejtka a hamstringy (řekla jsem si, že s nima musim něco udělat )a nemůžu chodit :D.
                                                                 
Follow Me On Facebook-  https://www.Facebook.com/DemGainz


Všude čtu, jak každej squatuje se 50 kg, zatímco já stěží s dvaceti. Na mou obhajobu, já nemám žádný gazelí nohy (jako Beautygloss, že jo :D) a nechci vypadat jak..prostě s velkejma stehnama.
Taky jsem pekla paleo muffiny, jestli chcete, přidám recept (i když jsem si připadala jak ďábelskej alchimysta, byl to experiment bez receptu). Brala jsem je do školy, takže se rozutekly celkem rychle. A pak už mi docházela semínka a trpělivost, takže jsem poslední várku udělala z normální mouky, bílýho cukru a chilli vloček. Ty jsem neochutnávala :D

Ale k tématu - mám knížku o nutričním timingu, načasování živin při tréningu. Takže si poctivě dělám poznámky do notýsku. Takže od teď vás budu zásobovat spoustou (zbytečných informací). Berme to od podlahy, začneme hormonama, malýma velkýma pomocníčkama k vaší cestě za slávou...

Testosteron
 Když se řekne Testosteron, vybavím si chlupy na rukou :D. To proto, že má androgenní vlastnosti hlubokej hlas, již zmíněný ochlupení.., který se vidí spíš u chlapů  (nebo u Katky Kyptový, oh boy..) Jinak je to anabolický hormon, to znamená, že napomáhá růst svalové tkáně. Je stimulován cvičením, ale to se může u lišit jak v rámci tréninku, tak typů lidí. Hlavní je, že je jeho tvorbu je ovlivňuje kvalitní tuk. Jinak dobrý nebo špatný vliv bílkovin nebo sacharidů na testosteron se ještě neprokázal.
                                                         
Růstový hormon
Jak už název napovídá, též pomáhá nárustu svalové hmoty. Má dvě fáze - v první zvyšuje příem aminokyselin a glukózy ve svalu a tím stimuluje sintézu (=tvorbu) bílkovin, což vede ke svalovému růstu. V té druhé pomáhá odbourávat tuky, působením na tukovou tkáň. Jeho hladinu ovlivňuje spánek, stres, věk, pohlaví a některé další hormony. Je také vylučován jako odezva na hlad, půst... a po cvičení. To samotné ho stimuluje víc, než přijatá strava.
                 522612_353132714755590_1686311189_n_large
IGF-1
 V překladu inzulinu- podobný růstový faktor pracuje ruku v ruce s růstovým hormonem, kterým je také stimulován. Je tvořen v játrech a mnoha dalších tkáních, podporuje buněčný růst - u svalů, šlach, chrupavek... Jeho hladina je taky ovlivněna vysokoproteinovou a vysokokalorickou stravou.
Inzulin
Pracuje s glukózou. Pokud spořádáte něco sacharidového, stoupne hladina krevního cukru, který  vyšle signál do slinivky břišní k jeho produkci. Inzulin pak dopraví glukózu do svalových buňek, kde se přemění na glykogen. Z nadbytku glukózy vyrobí zásobní tuk. Taky pomáhá v transportu energie z krve do svalových a tukových buněk, aby tělíčko mělo dost energie i bez jeho pomoci. Během cvičení jeho hladina klesá, svalová tkáň je díky pohybu citlivější a glukóza se tak dostane do krve i bez inzulinu. Jinak taky snižuje hladinu krevního cukru, snižuje odbourávání bílkovin a zvyšuje příjem aminokyselin. Želbohu taky působí proti enzymům a hormonům, který maj na svědomí ukládání tuků. Takže pamatujte- ládujte se -> zvyšuje se tvorba inzulinu -> tuk se hezky ukládá.
                           Tumblr_mfrtikjdyx1rdhj7qo1_500_large
Glukagon
Je opakem inzulinu. Když tělo potřebuje energii, pošle signál játrům, který uvolní zásoby glukózy z glykogenu, nebo jí dostane z bílkovin a tuků - což je paleovyznavačům dobře známý proces, glukoneogeneze.  Jinak je to taky ten pomocníček, který v případě nedostatku energie vyšle do mozku signál, že máte hlad. Nepřítel anorektiček.
Epinefrin
 Velkej šéf. Spolu s norepinefrinem sídlí v nadledvinkách (takže to neni jen blbej adrenalin) a odtud řídí činnost menších pomocníčků, který odváděj špinavou práci. Vydávají signál pro využití glykogenu během cičení, uvolňují mastné kyseliny z tukové tkáně a tím vyživují svaly a mozek. Díky nim taky dochází k uvolňování energie ze stravy přijaté ze cvičení. Po cvičení blokuje inzulin, čímžtopádem napomáhá odbourávání tuku. A v neposlední řadě taky zajišťují stálý příjem energie pro svaly a mozek.
Kortizol
Poslední, obávaný a všemi nenáviděný stresový hormon. Je vylučován při dlouhotrvajícím - aerobním- tréninku. Taky reguluje růst buněk způsobujících zánět. Pokud jde o zásobu energií, je to podrazák podrazácká. Glukózu získává z rozkladu proteinů na aminokyseliny. Čili vyrobí energii z těch bílkovin, který by jinak mohly posloužit jako cihličky pro vaší krásnou muskulatůru. Odtud skiny-fat. Takže kortizol nebrat. 
 
Tolik o našich malých pomocníčcích. Když jsem to studovala, uvědomila jsem si, jak málo o bodybuildingu vím.. Tělo je prostě perfektní stroj. Co říkáte? :)

2 komentáře:

  1. všechno nejlepší! :)
    já squatuju bez závaží, takže jsi hvězda a nemel! :)
    na informace ohledně jídla a cvičení se těším, budou se mi hodit! :) furt tápu...
    kortizol je šmejd no :D ale "nebrat" nefunguje :(
    a tělo je stroj no..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuju :)
      U mě to je u překonávání se. Prostě CHCI dát víc kilo. Jsem debil, já vim :D
      Informacema o výživě tě budu zásobovat ráda..a co se kortizolu týče, jde se mu vyhnout. Jen nesmíš dojít tak daleko, aby se musela energie uvolňovat jeho přičiněním- nesmíš se vyčerpat úplně. Ale věřím, že to už není tvůj případ.. :)

      Vymazat